Summa sidvisningar

onsdag 17 juli 2013

Juli var är den riktiga sommaren?

Nu var det länge sedan jag var inne och skrev, det beror på att det har varit strul med att komma in på sidan.

Har arbetat hela tide , någon strödag ledig. Har haft 3 Bullisar i 26 dagar åkte hem i onsdags. På söndagen kom en Labrador som varit här mycket tidigare . Nu stannar hon tom 28/7. Vi min man och jag ska försöka ha semester i Augusti. Åka MC koppla av och ha mys. Nu tänker vi bara framåt. I dag sol och fint väder, hoppas blåsten inte infinner sig. Vibrationsplattan väntar på Labben.

torsdag 11 april 2013

Resa i Thailand

Fortsättning på resan.

Efter en veckas vistelse på ön åkte vi med öppen mindre buss (Tuk-Tuk) vi trodde vi skulle åka hela vägen ner till färjan som går över till Koh Samui men på halva vägen fick vi byta till en annan likadan. Den här föraren verkade som han ville impa på oss med körningen. Om ni inte har åkt den här vägen så är det som en Bergodalbana. vi kom fram i alla fall med hjärtat i halsgropen, det första vi såg var en trafikolycka med bil och moppe efter 5 min bilresa!

Vi skulle flyga till Phuket vi hade beställt ett hotell i norra delen  Kriss Hotell mycket bra och rent fint . Poolen utanför vår terass morgonsimning- Härligt uppvaknande. Havet låg nära. Frukost, långpromenad på stranden och bad. 1v vistelse. Åkte taxi och Tuk-Tuk . Vi var även på massage som vi alltid gör när vi är i Thailand. Här var det sämre kvalit`e tråkigt det är för mycket folk -turister här.Utbildningen är av sämre sort.
Vår taxidriver hjälpte oss att komma in till centrum för att köpa biljett med minibuss till Koh Lanta. Hur billigt som helst. Det var en lång resa men intressant. Efter vägen lastade han olika järnkonstruktioner långa som korta till bygge. Det kom på turister överallt till sist sa vi nu kan vi nog inte ha fler. 17 st med chauffören alla väskor i mittgången en del fick ha i knät. Han skulle tanka gas och stängde av bilen uppmanade oss att öppna fönstren, jag kunde inte rubba fönstret min man var tvungen att slå till och sedan öppna. Om vi hade råkat ut för en trafikolycka hade det blivit panik. Det fanns AC i bilen en kvinna turist fick för sig att stänga en av dessa men taitjej talade om för henne på engelska att hon måste ta hänsyn till andra. Efter ett tag försökte hon igen men jag protesterade. Hennes vännina som kom från samma land stängde en annan.
På vägen började det regna en skur då tänker man alltid kör långsammare så det inte händer något. Vad såg vi ? jo en bil som hade vurpat  låg på taket intill en husvägg, där fanns barn och vuxna.
Till sist kom vi fram för att ta en Tuk-Tuk till hotellet . Bra hotell precis vid stranden  och pool utanför andra utgången . Vi hade 2 ut och ingångar. Barägaren från Mora med Thaifru.
Efter 1 v till nästa mål.

torsdag 7 mars 2013

2013

Nytt År

Nu har allvaret börjat igen efter semester i 66 dagar i Thailand på rundresa.

Tänkte ta med Er på resa på vår resa. Jag reser med min man.

Bokade resa via Peking till Thailand.

Vi startade vår resa från Arlanda till Peking. Mycket enkelt och bra, inga långa väntetider. Resan fortsatte mot Bankok.

Första hotellet hade vi bokat hemifrån 2 nätter. Därifrån skulle vi åka taxi till tågstationen i Bankok som heter Hualamphong en ganska stor station. Tåg går norrut och söderut.

Taxi chauffören  körde oss till en station närmare ! Han fösökte lura oss vi ville att han skulle sätta på taxametern. Han kom från Japan och arbetade i Bankok.
Ny taxi med en Thai gick smidigt.
Vi hade tänkt oss nattåg men överbokat. Det blev 2:a klass sitt och liggvagn.
Mycket bra . Folk kom in och sålde mat och dryck överallt där tågen stannade.
Tågen stannade vid alla stationer. Vi skulle ha åkt från Bankok kl 13.00 men som vanligt händer det något vi kom iväg  14.20 never mind vi har ju varit i Thailand i 8ggr tidigare man lär sig bli aldrig irriterad.

Kom fram till Chumpong mitt i natten. Vi hade bokat hotell vid beachen tidigare. Jag hade ringt och förvarnat att vi skulle komma. De var mycket vänliga och föstående. Kan verkligen rekommendera hotellet som heter
Clean Wave Resort
Familjeägt man bor i små hus vi bodde i villa2 det fanns även större för 5 p.
Vi fick även hjälp med att boka färja över till Samui. Man måste även ha biljett med buss till piren från Stationen i Chumphon, det blev lite strul men vi ringde hotellet och hjälpte även till att ordna detta.
Lungt och bra ställe. Beachen ligger ett stenkast ifrån husen.
Vi blev kompisar med folket på baren.

Vi kom iväg till piren och vi förstod genast här kommer vi inte att få någon sittplats även fast vi hade betalat. Överbokat jag satte mig på en plastlåda som vi båda kunde sitta på utanför toaletterna 4 st. Folk satt på golvet ja som sagt överallt. Det var en Katamaran vi åkte med den gick fort och det var sjö. Folk började att bli blekare och blekare, de var sjösjuka. Besättningen började dela ut påsar. Vi mådde bra.

Vi upptäckte att vi skulle ha kollat upp i vilken ordning öarna ligger och hur båten gick. De stannar vid 3 öar. Vi skulle ju till sista ön Samui men man lär sig något nytt varje dag.
Väl framme så kommer alla och skriker taxi men vi hade redan det inbokat.
Besvikelse - vi trodde han åkt fel , vi hamnade i stan. Vi var övertygade om att vi skulle bo på sranden. Amarin är namnet på Hotellet Mycket bra! Det var inte långt till stranden och vi hade ju allt stranden-staden.
Jag kan rekommendera Public Beach den renaste. Snorkla och bada.
På Nyårsafton  Störtregn - översvämning på gatans ena sida. Trodde aldrig jag skulle gå barfota i smutsvatten på gatan men det var bara att gå. Stannade under ett tak för att invänta uppehåll. Det var ett mindre hotell - ägaren kom ut och erbjöd oss att låna paraplyer. Vi lånade och lämnade tillbaka senare på nattkröken och skrev en lapp och tackade.Den Nyårsaftonen glömmer vi inte.

Resan fortsatte till Koh Phangan och nu kanske ni förstår att vi åker tillbaka till ö nr2 från Chumphon. Vi bokade från Big Budda pir och det visade sig att då kommer man längst ner på södra sidan. ön är inte så stor. Där stog återigen taxi men vi åkte med en minibuss som åkte runt till olika hotell till ett bra pris.  Vi har hyrt 125 kubit mc överallt där vi varit. Känns som ett måste för att komma runt till bra pris.

Träffade ett Engelskt par vars dotter var Volontär där. Jag som arbetar med hundar tyckte det var innressant. Vi åkte dit och tittade. Tur att någon tar hand om hundar.

Fortsättning följer

lördag 15 december 2012

God Jul & Gott Nytt År !

I dag blåser det och vi väntar snö. Det räcker med snö nu. Mycket skotta har det blivit.

onsdag 21 november 2012

Så här fin är tiken

Fina hanhunden
I dag får bli en Spa dag för hundarna som är här Irländsk Vinthund 2 st . Först en längre promenad, lek för dy tiken som älskar att springa och leka. dä står och tittar på. Vad vet man vad dessa har varit med om. Det är ju hundar som är omhändertagna.

tisdag 20 november 2012

Nya hundar Irländska Vinthundar. Har bott i Sverige några år. Natten har varit lugn.Var ute tidigt i morse pga att maken gick upp tidigt till jobbet. Ut kissa åt lite sprang upp och la sig igen och sover fortfarande kl 08.30 fantastiskt.

Är utbildad Dog Listener- Hundens beteende och spåk

måndag 19 november 2012

Promenad i skogen

Lek inomhus

Långpromenad

Fika inne i stan hos svärmor, då får jag sitta på soffan

På promenaden hittade han en trasig boll som han tog med hem
Oj vad tiden går fort , har haft en Eng. Bulldog och jag har engagerat mig i honom.

fredag 9 november 2012

Torsdag  hämtning på dagis , makens barnbarn. Jag tog 3årig flicka hem, maken hämta på fritids 7 årig kille och vidare till fotbollsträning.

Vi läste saga, bakade med lera och blev bjuden på fika i små koppar. Vi hoppade hopprep. Ja det hinns med mycket när man är 3 år.

Vi åt alla tillsammans sedan åkte vi hem och sedan väntade sängen.

I dag fredag.

Kl 12.00 ska jag åka och massera en äldre Rottis och behandla med Novafon.
han har Artros då är det bra med Intraljud och massage. Det bästa hade varit att kunna lägga till Vibrationsplatta också men han har svårt att komma in i bilen nu.

tisdag 6 november 2012

I dag är ingen bra dag!

Trött vaknar för tidigt , mitt i natten och kan inte somna om.

För trött och mörkt för att gå upp mitt i natten.

Skulle vara skönt att kunna somna om på morgonen.

Bara att gå upp  och ta tag i saker som måste göras.

Gå på promenad för att väcka kroppen!

Gymma på Vibrationsplattan, Novafon på  höger hand som känns nu när det är höst. Mota Olle i grind innan vinter och kyla.

måndag 5 november 2012

Välkommen !

De vackra höstfärgerna

Slutbadat för fåglarna

Hösten bjuder på mycket vackert

Jag hörde något från skogen